Connect with us

Hi, what are you looking for?

Biznes

Eksperci: pojazdy autonomiczne zwiększą bezpieczeństwo na drogach i ograniczą wykluczenie komunikacyjne

Rozwój
pojazdów
autonomicznych
i
automatycznych
w
Polsce
zwiększy
bezpieczeństwo
na
drogach,
poprawi
efektywność
w
transporcie
oraz
zmniejszy
wykluczenie
komunikacyjne
-wskazali
uczestnicy
międzynarodowej
konferencji
AV-Poland
2025,
zorganizowanej
w
Warszawie.
Dodali,
że
wprowadzenie
autonomicznych
pojazdów
do
ruchu
wymaga
głębokiej
zmiany
prawa,
przygotowania
infrastruktury
i
przekonania
do
tego
ludzi.

Otwierając
IV
edycję
międzynarodowej
konferencji
AV-Poland
2025,
zorganizowanej
przez
Instytut
Transportu
Samochodowego
oraz
Centrum
Kompetencji
Pojazdów
Autonomicznych
i
Połączonych,
wiceminister
infrastruktury
Stanisław
Bukowiec
zauważył,
że
automatyzacja
to
światowy
trend,
od
którego
nie
ma
odwrotu. 

„Automatyzacja
może
zrewolucjonizować
transport,
ograniczyć
wykluczenie
komunikacyjne
w
wielu
miejscach
i
zwiększyć
bezpieczeństwo
na
drogach”

podkreślił. 

Dodał,
że
Polska
również
przygotowuje
się
do
tej
rewolucji,
przeprowadzając
zmianę
prawa
oraz
tworząc
infrastrukturę
techniczną
dla
wprowadzenia
takich
pojazdów. 

Jak
zauważył
gospodarz
spotkania
prof.
Marcin
Ślęzak,
dyrektor
Instytutu
Transportu
Samochodowego
(ITS),
inaugurując
dyskusję
ekspertów,
automatyzacja
transportu
to
przyszłość,
która
już
tu
jest. 

„Ten
proces
się
już
toczy.
Widzimy
w
każdej
generacji
nowego
pojazdu,
że
coraz
więcej
mamy
systemów,
które
wspomagają
kierowcę,
to

aktywne
tempomaty,
asystenci
pasa
ruchu,
systemy
aktywnego
hamowania.
Te
wszystkie
systemy
w
coraz
większym
stopniu
wspierają
kierującego,
żeby
popełniał
jak
najmniej
błędów”

zauważył.

Dodał,
że
wejście
na
wyższy
poziom
automatyzacji
transportu
wymagać
będzie
obszernych
zmian
prawnych
w
zakresie
ruchu
drogowego,
w
tym
odpowiedzialności
za
kolizję
i
ubezpieczeń
oraz
stworzenia
całej
infrastruktury
technicznej.

Prof.
Ślęzak
zwrócił
uwagę,
że
odpowiedzią
na
te
potrzeby
jest
realizowany
przez
Instytut
Transportu
Samochodowego
i
Politechnikę
Warszawską
polski
projekt
DARTS-PL.

Jak
mówiła
dr
inż.
Małgorzata
Pełka
z
Instytutu
Transportu
Samochodowego,
jego
głównym
celem
jest
opracowanie
autorskiej
bazy
scenariuszy
testowych
i
danych
dla
pojazdów
autonomicznych,
w
warunkach
charakterystycznych
dla
Polski
i
Europy
Środkowej.

„Mobilna
platforma
pomiarowa
DARTS-PL
wykorzystuje
zaawansowane
instrumentarium
sensoryczne,
w
tym
4
LiDARy,
7
kamer
(pokrycie
360°,
2048×1536
px),
6
radarów
i
kamerę
termowizyjną,
a
także
system
IMU-GPS-RTK
zapewniający
dokładność
do
3
cm.
Baza
obejmie
840
scenariuszy,
które
będą
dostępne
do
użytku
naukowego
i
komercyjnego”

podała. 

Ekspertka
zwróciła
uwagę,
że
kwestią
nadrzędną
dla
wdrożenia
pojazdów
autonomicznych
jest
bezpieczeństwo. 

„Bezpieczeństwo
pojazdów
autonomicznych
to
kwestia
standardów
i
rygorystycznych
procesów
walidacji
zgodnych
z
normami,
od
symulacji
po
testy
drogowe.
Wyniki
badań
porównawczych
wskazują
na
potencjał
AV
w
skróceniu
czasu
reakcji
w
sytuacjach
krytycznych.
Równocześnie,
badania
nad
akceptacją
ilustrują,
jak
ważne
jest
bezpośrednie
doświadczenie
użytkowników
i
transparentne
informowanie
o
możliwościach
i
ograniczeniach
tej
technologii”

wskazała
dr
Pełka.

Według
dr
Ewy
Odachowskiej-Rogalskiej
z
Instytutu
Transportu
Samochodowego,
jednym
z
istotniejszych
elementów
jest
gotowość
społeczna
do
zmian
w
transporcie
i
stworzenie
warunków
do
jej
wdrożenia.
Wiele
analiz
pokazuje,
że
to
właśnie
człowiek
może
być
najmniej
gotowy
do
oddania
kontroli
pojazdowi
autonomicznemu,
choć
w
tym
przypadku
kluczem
może
być
doświadczenie. 

„Adaptacja
pojazdów
autonomicznych
do
transportu
ma
też
wymiar
społeczny,
oznacza
to,
że
w
kontekście
wdrażania
tego
rodzaju
rozwiązań
istotny
jest
także
czynnik
ludzki.
Zarówno
kwestia
akceptacji
pojazdów
autonomicznych,
jak
również
nauka
korzystania
z
nich
oraz
umiejętności
w
obszarze
transferu
kontroli
w
przypadku
takiej
konieczności
w
warunkach
częściowej
automatyzacji
może
być
kluczowa
dla
powodzenia
przedsięwzięcia”

zaznaczyła.

Dodała,
że
dostrzega
problem
z
pełną
akceptacją
społeczną
dla
autonomicznych
urządzeń,
ponieważ
wiąże
się
to
zawsze
z
oddaniem
kontroli.

Do
kwestii
akceptacji
społecznej
dla
pojazdów
autonomicznych
odniósł
się
również
Patryk
Szwajkowski,
główny
specjalista
ds.
pojazdów
autonomicznych
w
Sieci
Badawczej
Łukasiewicz-PiMOT,
prezentując
na
spotkaniu
wyniki
projektu
badawczo-rozwojowego,
który
został
sfinansowane
przez
Ministerstwo
Nauki
i
Szkolnictwa
Wyższego. 

„W
ramach
projektu
prowadziliśmy
zarówno
badania
społeczne,
jak
i
techniczne,
koncentrując
się
na
systemach
percepcji
dla
pojazdów
autonomicznych.
Z
badań
społecznych
wynika,
że
Polacy

spolaryzowani,
jeżeli
chodzi
o
akceptację
technologii
pojazdów
autonomicznych.
Mamy
jednak
bardzo
dużą
grupę
osób,
która
jest
niezdecydowana,
więc
warto
podjąć
wysiłek,
żeby
te
osoby
przekonywać,
że
technologia
pojazdów
autonomicznych
jest
już
dziś
bezpieczna
i
będzie
jeszcze
bardziej
niezawodna
w
przyszłości”

powiedział. 

Zwrócił
uwagę
na
wnioski
dotyczące
możliwości
przejmowania
kontroli
nad
pojazdem
autonomicznym. 

„Społeczeństwo
oczekuje,
że
będzie
możliwość
wyboru
pomiędzy
jazdą
manualną
i
autonomiczną,
co
pokazuje,
że
pełna
społeczna
akceptacja
dla
pojazdów
autonomicznych
to
będzie
długi
i
raczej
powolny
proces”

zaznaczył
Szwajkowski. 

Dodał,
że
wyniki
badań
technicznych
jednoznacznie
wskazują,

pojazdy
autonomiczne
wykazują
znacznie
wyższą
skuteczność
w
wykrywaniu
zagrożeń
drogowych
oraz
w
unikaniu
kolizji.
W
związku
z
tym
automatyzacja
transportu
może
istotnie
przyczynić
się
do
zwiększenia
bezpieczeństwa
na
polskich
drogach.

Jak
zauważył
prof.
Ślęzak
na
zakończenie
konferencji,
Polska
aktywnie
uczestniczy
w
europejskim
trendzie
rozwoju
autonomicznej
przyszłości
transportu,
koncentrując
się
na
dostosowaniu
warunków
prawnych
i
technicznych,
na
bezpieczeństwie
oraz
budowaniu
akceptacji
społecznej. 

„Te
elementy

niezbędne
do
pełnego
i
bezpiecznego
wdrożenia
pojazdów
automatycznych
i
autonomicznych
na
polskich
drogach,
które
przyniosą
wiele
pozytywnych
efektów
w
obszarze
gospodarczym
jak
również
społecznym”

ocenił
szef
Instytut
Transportu
Samochodowego. 

Źródło
informacji:
PAP
MediaRoom

Źródło: PAP MediaRoom

Czytaj także

Biznes

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów, które zostały wdrożone do rozkładu jazdy i kursują z pasażerami na...

Biznes

Termin konferencji: 21.01.2025, godz. 14:00 Konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz organizacji zrzeszających podmioty z branży komunalnej poświęcona sprawiedliwemu systemowi Rozszerzonej Odpowiedzialności...

Finanse

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej...

Polityka

Ponad 500 przedstawicieli rządów, organizacji międzynarodowych, świata nauki oraz biznesu uczestniczy w Forum Bezpieczeństwa Europy Środkowej i Wschodniej. Ambicją tego prestiżowego spotkania, zorganizowanego przez...

Biznes

Qair Polska sprzedaje zieloną energię elektryczną głównie poprzez umowy corporate PPA, czyli długoterminowe kontrakty na dostawy energii do klientów końcowych. Do końca roku 2027...

Ludzie

Choć większość wigilijnych potraw nie zawiera mięsa, to wegetarianie muszą się nieco natrudzić, by w Święta móc zjeść coś smacznego. Jednocześnie te dania powinny...

Polityka

Współczesne państwo nie jest w stanie poradzić sobie samo z zagrożeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi, dlatego musi ściśle współpracować z sektorem prywatnym. Biznes może na...

Polityka

17 grudnia br. odbędzie się pierwsza aukcja CfD dla morskich farm wiatrowych w Polsce. W ocenie Grzegorza Chodkowskiego, wiceprezesa RWE Offshore Wind Poland wskazuje...