Spółka
ORLEN
Paliwa
zakończyła
–
wartą
150
mln
zł
–
rozbudowę
Terminalu
Gazu
Płynnego
w
Szczecinie.
Obiekt
zwiększył
dwukrotnie
pojemność
magazynową
oraz
możliwości
przeładunkowe
o
blisko
65
procent,
do
400
tysięcy
ton
LPG
rocznie.
„Zadbaliśmy
o
dużo
większe
bezpieczeństwo
dostępności
gazu
LPG
w
Polsce.
To
kolejny
element
realizacji
strategicznego
planu
wzmacniania
bezpieczeństwa
dostaw
nośników
energii”
–
powiedział
Marek
Balawejder,
członek
zarządu
ds.
sprzedaży
detalicznej
w
ORLEN.
Rozbudowa
Terminalu
Gazu
Płynnego
w
Szczecinie
–
warta
ponad
150
milionów
złotych
–
ma
na
celu
przede
wszystkim
wzmocnienie
bezpieczeństwa
łańcucha
dostaw
gazu
LPG
do
klientów
sieci
ORLEN.
Projekt
w
całości
został
zrealizowany
przez
konsorcjum
polskich
firm.
„Ta
inwestycja
to
wzmocnienie
pozycji
rynkowej
ORLEN
poprzez
znaczące
zwiększenie
możliwości
odbioru
LPG
w
tej
instalacji
do
400
tys.
ton
rocznie.
To
prawie
o
65
procent
więcej
niż
dotychczas.
Taka
konfiguracja
poszerza
możliwości
dalszej
dywersyfikacji
źródeł
pozyskiwania
LPG
i
jest
elementem
realizacji
strategicznego
planu
integracji
i
wzmacniania
aktywów
logistycznych,
wspierającym
między
innymi
bezpieczeństwo
dostaw
na
stacje
paliw
ORLEN”
–
stwierdził
Marek
Balawejder,
członek
zarządu
ds.
sprzedaży
detalicznej
w
ORLEN.
Rozbudowa
terminalu
w
Szczecinie
to
nie
tylko
większe
zdolności
magazynowe
i
przeładunkowe
LPG,
ale
przede
wszystkim
odpowiedź
na
rosnące
potrzeby
importu
drogą
morską
–
obecnie
do
Polski
ponad
35
proc.
gazu
płynnego
dostarczane
jest
do
terminali
morskich.
Podstawową
formą
pozostaje
transport
drogą
kolejową,
dlatego
rozbudowana
została
także
infrastruktura
kolejowa
na
terenie
terminalu.
Bocznica
zyskała
trzy
dodatkowe
tory,
powstało
nowe
stanowisko
przeładunkowe
cystern
kolejowych
wraz
z
wagą
oraz
nowa
pompownia
LPG.
„Kluczowym
elementem
nowej
infrastruktury
są
dwa,
wyprodukowane
w
gdyńskiej
stoczni
75-metrowe
zbiorniki
LPG,
każdy
o
pojemności
2100
metrów
sześciennych
i
wadze
400
ton.
Dzięki
temu
potencjał
magazynowania
terminalu
w
Szczecinie
wzrósł
do
8,7
tysięcy
metrów
sześciennych.
Cieszę
się,
że
prace
zakończyły
się
zgodnie
z
harmonogramem”
–
powiedział
Marcin
Zawisza,
prezes
zarządu
ORLEN
Paliwa
i
dodał,
że
nowe
możliwości
magazynowania
LPG
nie
tylko
wzmocnią
konkurencyjność,
firmy,
ale
znacznie
zwiększą
potencjał
importowy
gazu
płynnego.
„Możemy
zaopatrzyć
2,5
miliona
samochodów
w
Polsce,
które
wykorzystują
to
źródło
energii
do
napędu.
Jesteśmy
w
stanie
zaopatrzyć
firmy
wykorzystujące
gaz
płynny
w
celach
przemysłowych
czy
grzewczych.
To
nasz
duży
sukces”
–
dodał
Marek
Balawejder,
członek
zarządu
ds.
sprzedaży
detalicznej
w
ORLEN.
ORLEN
Paliwa
jako
integralna
część
Grupy
ORLEN,
jest
liderem
na
rynku
hurtowej
sprzedaży
paliw.
Spółka
posiada
infrastrukturę
magazynową
LPG
oraz
współpracuje
z
największymi
bazami
paliwowymi
w
kraju,
zapewniając
kompleksową
ofertę
najwyższej
jakości
paliw
i
nośników
energii:
benzyn,
oleju
napędowego,
gazu
płynnego,
oleju
grzewczego
oraz
energii
elektrycznej.
Spółka
z
Grupy
ORLEN
dostarcza
produkty
w
całej
Polsce,
posiada
sieć
Terminali
Gazu
Płynnego
w
siedmiu
lokalizacjach
na
terenie
całego
kraju:
w
Hrubieszowie,
w
Krośnie
Odrzańskim,
w
Nowej
Brzeźnicy,
w
Płocku
(Chemików
oraz
Długa),
w
Sokółce
oraz
w
Szczecinie.
ORLEN
Paliwa
odpowiada
za
ponad
30
proc.
krajowego
rynku
LPG.
Od
2022
roku
spółka
nie
importuje
gazu
z
Rosji,
a
zdecydowana
większość
LPG
sprzedawanego
przez
koncern
pochodzi
z
produkcji
własnej
w
rafineriach
w
Polsce
i
na
Litwie
oraz
importu
z
krajów
Europy
Zachodniej
i
Północnej.
Inwestycja
w
Terminal
Gazu
Płynnego
rozpoczęła
się
w
2022
roku,
a
sama
rozbudowa
trwała
dwa
lata.
Za
jej
realizację
odpowiadało
konsorcjum
polskich
firm,
z
generalnym
wykonawcą,
firmą
AGAT
S.A.
Koszt
inwestycji
wyniósł
ponad
150
mln
zł.
Źródło
informacji:
PAP
MediaRoom
Źródło: PAP MediaRoom
