Connect with us

Hi, what are you looking for?

Polityka

Eksperci: większa wiedza o ubezpieczeniach społecznych to lepsze decyzje emerytalne

Edukacja
finansowa
i
lekcje
z
oszczędzania
potrzebne

na
każdym
etapie
życia,
a
bez
wiedzy
o
tym,
jak
funkcjonują
ubezpieczenia
społeczne,
nie
będzie
efektywnego
systemu
i
satysfakcjonujących
emerytur

ocenili
eksperci
podczas
drugiego
dnia
konferencji
„Edukacja
4.0”,
zorganizowanej
wspólnie
przez
Uniwersytet
Ekonomiczny
w
Krakowie
i
Zakład
Ubezpieczeń
Społecznych.

Otwierając
drugi
dzień
konferencji
na
Uniwersytecie
Ekonomicznym
w
Krakowie,
prof.
Wanda
Sułkowska
wskazała,
że
edukacja
o
ubezpieczeniach
społecznych
w
erze
cyfrowej
wymaga
międzypokoleniowej
współpracy,
która
obu
stronom
przyniesie
korzyści.

W
części
dyskusyjnej
konferencji
prof.
Elżbieta
Kubińska
z
Katedry
Zarządzania
Ryzykiem
i
Ubezpieczeń
Uniwersytetu
Ekonomicznego
w
Krakowie
przedstawiała
wyniki
badań
z
Polski,
USA
i
Indii
na
temat
znaczenia
wiedzy
finansowej.

„Z
naszych
badań
wynika,
że
niezależnie
od
narodowości,
im
więcej
wiedzy
finansowej,
tym
większe
skłonności
do
gromadzenia
oszczędności”

powiedziała
ekspertka.

Zwróciła
uwagę,
że
Polacy
mają
największą
wiedzę
finansową
spośród
trzech
badanych
nacji,
ale
mają
też
największą
awersję
do
podejmowania
ryzyka
w
inwestowaniu
na
rynkach
finansowych.

„Dla
przykładu
podam,
że
Hindusi,
mimo

mają
najmniejszą
obiektywną
wiedzę
finansową,

bardziej
skłonni
do
podejmowania
ryzyka,
więc

bardziej
skłonni
do
inwestowania
w
różne
źródła”

wyjaśniła
prof.
Kubińska.

W
jej
ocenie
postawy

co
najmniej
tak
samo
ważne
jak
wiedza,
bo
sprzyjają
dywersyfikacji
ryzyka.

Według
prof.
Marii
Płonki
z
Uniwersytetu
Ekonomicznego
w
Krakowie,
w
krajach
bardziej
opiekuńczych
ludzie
mają
mniejszą
skłonność
do
myślenia
o
własnym
zabezpieczeniu
finansowym.

Dodała,
że
zainspirowana
pierwszą
konferencją
edukacyjną
zorganizowaną
przez
ZUS
w
2018
r.
na
temat
znajomości
systemu
emerytalnego
w
Polsce,
przeprowadziła
wraz
z
zespołem
obszerne
badanie
wśród
studentów
kierunków
ekonomicznych
i
administracyjnych
na
temat
poziomu
wiedzy
i
wyobrażeń
dotyczących
ich
przyszłych
emerytur.

„Pytaliśmy
naszych
respondentów
m.in.
o
to,
czy
składki
emerytalne
powinny
być
niższe,
czy
może
wyższe,
czy
odpowiedzialność
za
zabezpieczenie
na
starość
powinna
bardziej
spoczywać
na
rodzinie,
czy
na
państwie.
Z
zebranych
odpowiedzi
wyłonił
się
obraz
taki,
że
studenci
spodziewają
się,
że
to
raczej
państwo
powinno
zabezpieczyć
finansową
starość
swoich
obywateli,
z
drugiej
strony
chcą
dobrowolności
w
płaceniu
składek.
I
na
koniec
w
większości
nie
dostrzegają
potrzeby
dodatkowego
oszczędzania
na
emeryturę”

dodała
prof.
Płonka.

Jak
zauważyła,
te
badania
pokazują,
że
nie
ma
ryzyka
ubóstwa
na
starość,
jest
już
pewność.

Według
niej
generalnie
studenci

zainteresowani
tematem
emerytur,
co
jest
budujące,
ale
nie
mają
dużej
wiedzy
o
systemie.
„Tymczasem
wiedza
jest
bardzo
potrzebna,
ale
ważniejsze

postawy
wobec
instytucji
publicznych
i
odpowiedzialność
za
siebie”

oceniła
wykładowczyni. 

Do
tematu
postaw
odniósł
się
również
prof.
Tomasz
Jedynak
z
Uniwersytetu
Ekonomicznego
w
Krakowie,
który
zrealizował
wraz
z
zespołem
Zakładu
Ubezpieczeń
Społecznych
badanie
o
tym,
jak
wiedza
o
ubezpieczeniach
społecznych
wpływa
na
postawy
młodych
ludzi
wobec
postrzegania
ryzyk
społecznych
oraz
roli
państwa
i
obywateli
w
ich
zabezpieczaniu.

Wyjaśnił,
że
ryzyka
społeczne
to

różnego
rodzaju
zagrożenia,
przed
którymi
zabezpieczają
nas
ubezpieczenia
społeczne
będące
w
domenie
ZUS.

„Najciekawszym
wnioskiem
wynikającym
z
tych
badań
jest
stwierdzenie,
że
faktycznie
wiedza
wpływa
na
postrzeganie
tych
ryzyk
i
na
postrzeganie
tego,
kto
powinien
się
przed
nimi
zabezpieczać.
Stąd
musimy
sobie
zdać
sprawę,
że
edukowanie
o
ubezpieczeniach
społecznych
jest
kluczem
do
budowania
zaufania
do
instytucji
publicznych”

zaznaczył.

Jak
podkreślił
prof.
Jedynak,
bez
wiedzy
o
tym,
jak
funkcjonują
ubezpieczenia
społeczne,
nie
będzie
efektywnego
i
skutecznego
systemu
ubezpieczeń
społecznych.

O
tym,
jak
trafiać
do
młodych
ludzi
z
wiedzą
o
systemie
emerytalnym,
mówiła
Natalia
Szpurko
z
Zakładu
Ubezpieczeń
Społecznych
w
referacie
„Między
urzędem
a
Tok
Tokiem”. 

Specjalistka
wskazała,
że
młodzi

„za
pan
brat”
z
internetem
i
mediami
społecznościowymi,
ale
kluczową
rzeczą
jest
wykorzystanie
szkoły
i
relacji
z
nauczycielami
do
edukowania
dzieci
w
zakresie
finansów.

Podczas
krakowskiej
konferencji
odbyła
się
również
krótka,
ekspercka
debata
o
tym,
jak
powinna
wyglądać
edukacja
w
obszarze
budowania
świadomości
emerytalnej
wśród
najmłodszych. 

Julia
Podobińska,
finalistka
Olimpiady
„Warto
wiedzieć
więcej
o
ubezpieczeniach
społecznych”
i
laureatka
konkursu
Prezesa
ZUS
na
najlepsze
rozprawy
o
ubezpieczeniach
społecznych,
zwróciła
uwagę,
że
nie
chodzi
o
to,
żeby
wszystko
zmieniać
w
edukacji,
ale
trzeba
poprawiać

i
uzupełniać
we
wszystkich
grupach
wiekowych.

„Ponadto
edukacja
w
zakresie
finansów
i
oszczędzania
musi
być
ciągła.
Uczyć
powinniśmy
całe
społeczeństwo,
zaczynając
od
dzieci
i
młodzieży,
ale
też
trzeba
pamiętać
o
starszych
pokoleniach”

zaznaczyła.

Według
dr.
Sebastiana
Jakubowskiego
z
Uniwersytetu
Wrocławskiego
młodzi
ludzie
w
naturalny
sposób
sięgają
po
AI
do
tworzenia
i
szukania
rozwiązań.

„Tymczasem
brakuje
bardzo
praktycznego
podejścia
do
edukacji
o
ubezpieczeniach
społecznych.
Nie
pokazuje
się
uczniom
i
studentom,
jaka
jest
i
jaka
będzie
różnica
między
świadczeniami
ich
dziadków
teraz
i
emeryturami,
jakie
oni
będą
kiedyś
dostawać.
Tego
brakuje,
a
można
to
zmienić
z
wykorzystaniem
sztucznej
inteligencji”

ocenił
dr
Jakubowski.

Jak
zauważyła
prof.
Maria
Płonka,
cykl
życia
kompetencji
uległ
skróceniu,
więc
musimy
uczyć
się
przez
całe
życie.

„W
kontekście
systemu
zabezpieczania
starości
powinniśmy
przedstawiać
młodym
alternatywy
i
pokazywać
ciąg
przyczynowo-skutkowy”

powiedziała.

Z
kolei
prof.
Elżbieta
Kubińska
zwróciła
uwagę,
że
trzeba
wzmacniać
podstawy
edukacji,
żeby
młodzi
ludzie,
wchodząc
na
zmienny
rynek,
umieli
się
dostosowywać
do
tych
zmian.

Prof.
Łukasz
Tomasz
Sroka
z
Uniwersytetu
Komisji
Edukacji
Narodowej
w
Krakowie,
który
w
przeszłości
był
pracownikiem
ZUS,
wskazał,
że
Zakład
powinien
postawić
na
marketing
wzbudzający
pozytywne
emocje,
żeby
zachęcać
ludzi
do
oszczędzania.

Dr
Monika
Łebkowska,
nauczycielka
uczestnicząca
w
projekcie
„Lekcje
z
ZUS”
zauważyła,
że
edukacji
ubezpieczeniowej
jest
w
szkole
za
mało.

„Jest
jej
namiastka
w
przedmiocie
o
zarządzaniu
w
szkołach
średnich,
ale
to
jest
za
mało
i
za
późno”

zaznaczyła.

Zwróciła
uwagę
na
dostosowanie
języka
przekazu
i
sposobu
zwracania
się
do
młodych.
Dodała,
że
np.
forma
komiksowa
jest
bardzo
przyjazna
dla
młodzieży.

W
opinii
dr
Łebkowskiej
dużą
rolę
w
edukacji
pełnią
i
będą
pełnić
nauczyciele.

„Warto
więc
szkolić
nauczycieli,
żeby
oni
umieli

wiedzę
przekazywać.
Nauczyciele
wciąż
mogą
być
autorytetami
dla
uczniów”

powiedziała
ekspertka.

Źródło
informacji:
PAP
MediaRoom

Źródło: PAP MediaRoom

Czytaj także

Biznes

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów, które zostały wdrożone do rozkładu jazdy i kursują z pasażerami na...

Biznes

Termin konferencji: 21.01.2025, godz. 14:00 Konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz organizacji zrzeszających podmioty z branży komunalnej poświęcona sprawiedliwemu systemowi Rozszerzonej Odpowiedzialności...

Finanse

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej...

Polityka

Ponad 500 przedstawicieli rządów, organizacji międzynarodowych, świata nauki oraz biznesu uczestniczy w Forum Bezpieczeństwa Europy Środkowej i Wschodniej. Ambicją tego prestiżowego spotkania, zorganizowanego przez...

Biznes

Qair Polska sprzedaje zieloną energię elektryczną głównie poprzez umowy corporate PPA, czyli długoterminowe kontrakty na dostawy energii do klientów końcowych. Do końca roku 2027...

Ludzie

Choć większość wigilijnych potraw nie zawiera mięsa, to wegetarianie muszą się nieco natrudzić, by w Święta móc zjeść coś smacznego. Jednocześnie te dania powinny...

Polityka

Współczesne państwo nie jest w stanie poradzić sobie samo z zagrożeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi, dlatego musi ściśle współpracować z sektorem prywatnym. Biznes może na...

Polityka

17 grudnia br. odbędzie się pierwsza aukcja CfD dla morskich farm wiatrowych w Polsce. W ocenie Grzegorza Chodkowskiego, wiceprezesa RWE Offshore Wind Poland wskazuje...